Volkswagen Brouk oslavil 70. narozeniny od zahájení sériové výroby. První VW brouk sjel z výrobní linky krátce po vánocích roku 1945. Jednalo se o exemplář Typ 1, kterých bylo postupem času vyprodukováno přes 21 miliónů.
Samotnou historii nechceme dále rozpitvávat. Spíše bychom Vám chtěli přiblížit pár zajímavostí o tomto legendárním stroji.
Možná jsme patrioti, ale musíme poukázat na fakt, že jako téměř každá věc, která je ve světě fenoménem, je i původní design VW brouka inspirován designem českého konstruktéra. To znamená, že k fenoménům jako MC Donald´s (čechoameričan Ray Kroc) či Budweiser (kapitola sama o sobě) se s VW broukem pojí české jméno Hans Ledwinka.
Hans Ledwinka (jaho kompletní konstrukční počiny přiblížíme v jiném článku) v roce 1933 testoval automobil Tatra 77, známý a jasně identifikovatelný díky svému proudnicovému designu. V tomto automobilu Hans Ledwinka použil vzduchem chlazený osmiválec, jehož princip chlazení si nechal patentovat, a v kombinaci s proudnicovým designem auto dosahovalo na tehdejší dobu více než slušných rychlostí. Hitlera automobil Tatra 77 nadchl a na jeho rozkaz musel Ferdinand Porsche navrhnout podobný automobil v menším měřítku. Díky tomuto vznikl “lidový vůz” a potažmo značka Volkswagen. Po zahájení výroby podala Tatra na VW žalobu, jejíž výsledkem bylo ukončení sporu v roce 1961 a mimosoudní vyrovnání ve výši 3 miliónů německých marek.
VW brouk je v Guinessově knize rekordů uvedený jako nejdéle vyráběné auto světa a jako auto, kterého se vyrobilo nejvíce. Koncepce VW brouk, a to konkrétně downsizovaný motor umístěný v zadní části auta, je ve své podstatě směr, kterým se ubírají dnešní výrobci automobilů a co dělá z VW brouka stále nestárnoucí designovou legendu.
Celkem bylo vyrobeno 21 529 464 kusů a poslední kus byl vyroben v mexické Pueble 30. července 2003. Poslední Beetle “odpočívá” v muzeu automobilky ve Wolfsburgu.
Brouk je zkrátka legendou a my před ním smekáme a přejeme vše nejlepší k narozeninám!